Wanneer ik na een zadelpascontrole een zadel meeneem van een klant voor een reparatie of een nieuwe vulling, begint het zadel voor mij te ‘leven’.
Vooral wanneer er een nieuwe vulling in moet, dan denk ik al wanneer ik het zadel in de auto leg: “Wat zal jij opknappen en wat zal jij weer een goed te gebruiken zadel worden”.
Zodra het zadel op mijn werktafel ligt om gecontroleerd en uit elkaar gehaald te worden begint het zijn ‘verhaal’ te vertellen.
Het zadel wordt eerst aan alle kanten gecontroleerd op losse stiksels, losse delen leder die gescheurd zijn, de vulling is meestal te hard, het zadel is stoffig tussen de stiksels. Voorzichtig haal ik dan het stiksel los bij de voorboom en de boompunten uit hun zakjes. Daarna kan ik het stiksel van de achterkant losmaken.
Nu bestaat het zadel uit 2 losse onderdelen, de zadelboom en de kussens. Nu is goed te zien of het zadel al eens uit elkaar gehaald is of nog nooit! Dat kun je dan vooral goed zien aan de stiksels van de kussens, vaak zitten de kussens ook nog dicht geplakt met lijm, waarschijnlijk waren ze erg bang dat de vulling er uit zou vallen! Wanneer ik dit dus tegen kom, dan is dit zadel waarschijnlijk nog nooit uit elkaar gehaald is.Dat lijmen gebeurt meestal in de fabriek.
Zodra ik echter naast het stiksel enkele loze stikgaten zie, dan weet ik dat dit zadel al wel een keer uit elkaar is gehaald.
Daarna komt het meest spannende: Het losmaken van het stiksel van de kussens en vaak dus ook de lijm lospeuteren. Want daarna…….. zie je de vulling! Het is altijd weer verrassend wat er uit komt.
Wat kom ik zoal tegen als vulling?
1. Echte wol die oud is.
2. Draadjes gekleurde wol, met kapot geknipte bollen wol of katoen, watten bolletjes.
3. Soms zitten er plastic papiertjes in. De medewerker in de fabriek was waarschijnlijk net aan het snoepen, o jee, daar komt de chef, snoepen is niet toegestaan, dus wat doen we met het papiertje, ja natuurlijk, dat kan nog wel in het zadel gedaan worden!
4. Synthetische wol die oud is.
Soms is het een combinatie van bovenstaande.
Wanneer alle oude vulling eruit is kan de nieuwe vulling erin en kan het 2e leven van een zadel beginnen.
Daarna komt het moeilijkste: Het zadel moet terug naar de ruiter, dus is het tijd om afscheid te nemen!